بلاگ, روانشناسی, سبک زندگی

رنگ‌ آمیزی و 7 فایده شگفت انگیز آن

رنگ‌ آمیزی چطور میتونه حال مارو خوب کنه؟

ازتون میخوام که بعد از خوندن این پاراگراف چشماتونو ببندین و کودکیتون رو به یاد بیارید و خودتون رو در حال نقاشی کشیدن و رنگ‌آمیزی دفتر نقاشیتون تصور کنید. البته اگر با هم صادق باشیم گمونم شما تا انتهای پاراگراف صبر نکردین و همین الان کودکیتون رو تصور کردین و احتمالا تجربه خوشایندی بوده براتون و الان لبخند به لب دارین.

ناگفته نمونه که ما در رنگانا، امکان اینکه هر زمان دلتون خواست رنگ‌ آمیزی رو با تابلو رنگ‌ آمیزی بزرگسالان تجربه کنید فراهم کردیم، البته برای رنگ‌ آمیزی کودکان نیز چندین طرح جذاب داریم. برگردیم سراغ اون حس خوب که تصور کردیم.

این تصور و حس خوبش مدرکیه که رنگ‌ آمیزی تاثیر زیادی روی آرامش داره. پس بریم سراغ اولین فایده‌اش.

رنگ‌ آمیزی و فواید آن | رنگانا

1- رنگ‌ آمیزی مرکز ترس مغز را آرام میکنه.

خیلی عجیبه ولی مرکز ترس مغز یا همون آمیگدال تحت تاثیر رنگ‌آمیزی آروم میشه، جالبه ها! رنگ کردن باعث میشه تا افکار ذهن ناآرام شما کم بشه و حالتی مشابه مدیتیشن رو براتون بوجود بیاره. در واقع ذهنتون آرام و ساکت میشه و پس از یک روز کاری پر تنش بهتون حس آرامش رو القا میکنه. پس حتما برای استراحت بعد روزهای کاری و شلوغتون، رنگ‌ آمیزی رو توی برنامتون داشته باشین.

2- بهبود عملکرد مهارت های حرکتی و بصری با رنگ‌آمیزی

تا الان درباره‌ی تاثیر رنگ‌ آمیزی بر آرامش ذهن و القای حس مدیتیشن صحبت کردیم ولی حالا میخوایم بگیم که رنگ‌ آمیزی فراتر از یک فعالیت سرگرم کننده و آرامش دهنده است چون برای این کار به برقرای ارتباط فعال دو نیمکره‌ی مغز با یکدیگر نیازه، توی خطوط موندن حین کار، بخش منطق ذهن رو به چالش میکشه  که نیمکره سمت چپ مغز رو فعال میکنه و انتخاب رنگ ها یک فرآیند تفکر خلاقه که با نیمکره ی سمت راست مغز در ارتباطه و این یعنی ارتباط مستمر دو نیمکره‌ی ذهن.

3- بهبود کیفیت خواب شبانه

تقریبا همه‌ی ما عادت داریم که قبل از خواب اول باید تمام شبکه های اجتماعی گوشیمون رو بررسی کنیم و بعد بخوابیم. وقتی که ما پیش از خواب با نور ساطع شده از وسایل الکترونیکی مثل موبایل در ارتباط باشیم هورمون ملاتونین در بدنمون با کاهش سطح روبرو میشه ولی اگر پیش از خواب وسایل الکترونیکی رو کنار بگذاریم و در آرامش به رنگ‌ آمیزی و نقاشی بپردازیم با سطح ملاتونین بسیار عالی، یک خواب بی نظیر رو تجربه میکنیم.

4- رنگ‌ آمیزی موجب بهبود تمرکز میشه.

شما برای رنگ‌ آمیزی به تمرکز نیاز دارید البته نه تمرکزی که خودش استرس زا باشه، تمرکزی که بهتون آرامش هم میده. چون رنگ‌ آمیزی باعث باز شدن لوب پیشانی مغزتون میشه که وظیفه سازماندهی و حل مشکلات رو به عهده داره که خب نتیجه این اثر میشه کنار گذاشتن مشکلات، زندگی در لحظه و در نتیجه تمرکز بالاتر.

5- ابراز وجود خود واقعی شما

یکی از راه هایی که ما میتونیم آنچه فراتر از کالبد و جسممون هست رو به نمایش بگذاریم، نقاشی و رنگ‌ آمیزیه، از این طریق گویا آنچه که روحمون حس میکنه رو از طریق مداد یا قلمو و … روی کاغذ یا بوم میاریم. به نظر من که بینظیره. وقتی ناراحتیم مداد و قلمو رو محکم تر در دست میگیریم و از رنگ های تیره تر استفاده میکنیم و اون ناراحتی ه توی وجودمونه رو به کاغذ و بوم منتقل میکنیم و وقتی هم حالمون بهتر شد کم کم سراغ رنگ های روشن تر میریم و این رنگ های روشن مجددا باعث میشن حالمون هم بهتر از قبل بشه، یک چرخه‌ی مثبت بینظیر.

6- تعادل بیشتر بین روح، جسم و ذهن

همونطور که در مورد قبلی اشاره کردیم، با رنگ‌ کردن میتونیم آنچه روحمون احساس میکنه رو بهتر بیان کنیم . این امر باعث میشه تا به مرور یاد بگیریم چطور ذهن، جسم و روحمون رو در یک راستا دربیاریم و همشون واقعیت وجودی مارو نمایش بدهند. شگفت انگیزه.

7- تاثیر خاص هر رنگ رو دست کم نگیر.

در مورد هفتم قصد داریم کمی از رنگ‌ آمیزی فاصله بگیریم و درباره خود رنگ ها و تاثیرشون صحبت کنیم که البته رنگ‌ آمیزی باعث میشه به طور مستقیم با هر رنگ در ارتباط باشیم و اثر بپذیریم.

شاید جالب باشه بدونید که رنگ زرد باعث افزایش جریان انرژی و الهام بخش خلاقیت شماست و همچنین برای تقویت هوش و چابکی ذهنی بسیار مفیده. رنگ قرمز باعث افزایش آدرنالین میشه و یک محرک برای ایجاد اعتماد به نفسه. نارنجی به شما احساس جوانتر بودن میده و باعث میشه پر جنب و جوش تر باشین. بنابراین اگر می خواهید چند سال جوون تر به نظر برسین، شاید وقتشه که از لباس ها و وسایل نارنجی رنگ استفاده کنید.

تاثیر رنگ ها | رنگانا

رنگهای سردتر مثل آبی ، سبز و بنفش رنگهای پس زمینه هستند و بیشتر آرامش بخشند. آبی طراوت بخشه و به ایجاد آرامش کمک می کنه. همچنین تصور می شود که رنگ آبی موجب میشه در در فرآیند تصمیم گیری موثرتر و همچنین کاراتر باشید و می تونه به شما در تمرکز بر موارد مهم هم کمک کنه.

سبز رنگ اصلی طبیعته و طراوت بخش. بهزیستی جسمی و روحی را ارتقا می بخشه. رنگ بنفش مرموز و آرامش بخشه ، چشم اندازهای تازه را تشویق می کنه و به حل مسائل عاطفی کمک می کنه. خیلی خفنه مگه نه؟

در سال  مطالعه ای روی رنگ های قرمز و آبی انجام شد و نتیجه اش این شد که وقتی افراد با رنگ آبی احاطه شده اند، با سرعت دوبرابر بیش تر از حالت عادی معماهای بصری رو حل میکنند زیرا باعث میشه که بتونند در آرامش فکر کنند. همچنین رنگ قرمز باعث میشه هوشیاری افراد بیشتر بشه و در نتیجه برای مسائل تحلیلی بهترین گزینه است.

حالا این پرسش مطرح میشه که وقتی مدام از رنگ زرد یا قرمز در نقاشی ها استفاده میکنیم که اثربخشی زیادی روی خلاقیت ما دارند، آیا باعث نمیشه که تفکر خلاق تری داشته باشیم و بتونیم خلاقانه تر عمل کنیم؟ صد در صد این اتفاق میفته. آیا استفاده از رنگ آبی که آرامش بخشه باعث نمیشه که روح آرام تری داشته باشیم و تمرکز بالاتری هم به دست بیاریم؟ آیا استفاده از رنگ نارنجی در نقاشی هامون باعث نمیشه که روحمون جوون تر بمونه؟

پس شاید وقتشه بگیم که رنگ‌آمیزی، نقاشی و رنگ ها حسابی کیفمون رو کوک میکنن. مگه نه؟

راستی نوشته‌ی روانشناسی رنگ ها رو از دست ندین.

منبع1 منبع2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *