بلاگ, بوم رنگ آمیزی

آموزش شستن قلمو رنگ اکرلیک

آموزش شستشو قلمو اکرلیک | رنگانا

شستن قلمو رنگ اکریلیک

همونطور که میدونید در پکیج تابلو رنگ آمیزی بزرگسالان و رنگ آمیزی کودکان چند قلمو در سایزهای مختلف وجود داره تا خونه‌های روی بوم رو به کمک این قلموها رنگ آمیزی کنید. البته شاید شما خودتون چند قلمو در منزل دارید و اومدین تا ببینین چطور باید از قلموهاتون نگهداری کنید. اینجا همه چیز راجع به شستن قلمو رنگ اکریلیک رو بهتون میگیم.

در سه حالت از کار با تابلوهای رنگ آمیزی رنگانا، شما نیاز دارین تا قلموهاتون رو با دقت بشورید تا خراب نشن و عمر طولانی تری داشته باشن.

حالت اول: وقتی که یک رنگ تموم میشه و میخواین با همون قلمو سراغ یک رنگ دیگه برین.

در این حالت شما باید قلمو رو خوب بشورید تا رنگ هایی که به موهای قلمو هست کاملا پاک بشن وگرنه باعث میشه تا رنگ قدیمی با رنگ جدید مخلوط بشن و ترکیب ناخواسته ای ایجاد بشه.

حالت دوم: وقتی که برای ادامه رنگ آمیزی یک رنگ، نیاز دارین تا از قلمو با سایز بزرگتر یا کوچیکتر استفاده کنید. همونطور که میدونید رنگ کردن خونه های کوچیک روی بوم با استفاده از قلمویی که سایزش بزرگ باشه سخته و بالعکس، رنگ کردن خونه هایی بزرگ هم با قلموی کوچیک سخته و شما باید از قلمویی استفاده کنید که متناسب باز سایز خونه باشه.

خب وقتی شما بخواین یک قلمو رو کنار بگذارید و سراغ یک قلموی دیگه برید، حتما باید بشوریدش چون رنگ اکریلیک در مجاورت با هوا خیلی سریع خشک میشه و میچسبه قلموتون و کار برای شستن قلمو خیلی سخت میشه و البته اینطوری به مرور کیفیت قلمو کاهش پیدا میکنه تا جایی که دیگه باید دور انداخته بشه.

حالت سوم: وقتی که رنگ آمیزیتون تموم شده و یا میخواین برای مدتی کار رو متوقف کنید. همونطور که در بالاتر گفتیم، نباید رنگ اکریلیک روی قلمو بمونه چون با سرعت زیادی در مجاورت هوا خشک میشه و قلمو خراب میشه.

این رو هم در نطر بگیرید که اگه از قلمو خوب مراقبت نکنید و کیفیت موهاش کم بشه یا به قولی، خراب بشه، روی کیفیت رنگ آمیزی به شدت تاثیر میگذاره. پس باید خیلی خیلی مراقب قلموهاتون باشین.

آموزش شستشو قلمو اکرلیک | رنگانا

چطور قلمو را بشوییم

خب بریم سراغ مراحل شستشو قلمو.

مرحله اول: تمیز کردن قلمو با یک کاغذ یا پارچه

ابتدا قلمویی که میخواین بشورینش رو روی کاغذ یا پارچه با لطافت بکشینش تا رنگ های زیادی که بین موهای قلمو هست جذب کاغذ و یا پارچه بشن. البته در انتهای این مرحله هنوز هم کلی رنگ لا به لای موهای قلمو وجود داره. وقتی این کار رو انجام دادین، نوبت مرحله ی بعد میرسه.

تمیز کردن قلمو | رنگانا

مرحله دوم: شستن قلمو با حلال

همونطور که میدونید حلال رنگ اکریلیک، آبه و شما باید قلمو رو زیر آب ولرم بگیرید و با انگشتان دستتون و به آرامی، موهای قلو رو از سمتی که به دسته قلمو چسبیده به سمت آزاد دست بکشید و تکونش بدین تا رنگ ها شسته بشن. حواستون باشه که با موهای قلمو خشن برخورد نکیند و به جهت مخالف نکشینش.

همچنین میونید ظرفی رو از آب ولرم پر کنید و قلمو رو داخل تکون بدین و به آرامی به بدنه ی ظرف بکشین تا کم کم رنگ ها شسته بشه. شاید نیاز باشه پس از مدتی انجام دادن این کار، یک بار آب رو خالی نید و مجددا با آب تمیز قلمو رو بشورید.

مرحله سوم: آبکشی قلمو

خب تقریبا دیگه نباید رنگی روی قلمو مونده باشه، یک بار قلمو رو به آرامی آبکشی کنید (مخصوصا اگر در مرحله ی دوم از ظرف استفاده کردین)

آبکشی قلمو | رنگانا

مرحله چهارم: گرفتن آب اضافی قلمو و خشک کردنش

قلمو رو به آرامی با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنید و موهای قلمو رو به حالت نرمال خودشون در بیارید و قلمو رو برعکس در یک ظرف جاقلمی مثل لیوان قرار بدین جوری که موهای قلمو بیرون باشه. اینطوری قلمو دفرمه نمیشه. ( اگر برعکس این بگذارید به موهای قلمو فشار میاد و خراب میشه) البته دقت کنید که کاملا خشک باشه . قطره آب داخل موهای قلمو نباشه.

آموزش نگهداری قلمو | رنگانا

چگونه قلم مو خشک شده را تمیز کنیم؟

اگه رنگ به قلمو خشک شد چی؟

اگه رنگ اکرلیک به قلمو خشک شده باشه، قلمو بیمار شده، ممکنه بشه نجاتش داد و ممکنه نشه، مثلا اگر یه قلمویی دارید که یک ساله رنگ بهش چسبیده، احتمالا باید باهاش خداحافظی کنید. ولی خب میتونید این مراحل رو تست کنید.

یک ظرف بردارید و مقداری مایع دستشویی یا ظرفشویی لطیف و مقداری روغن خوراکی رو داخلش قاطی کنید و قلمو رو داخل این محلول بزنید و با انگشتتون ماساژش بدین. بعد مدتی ماساژ زیر آب گرم بگیریدش و دوباره اروم ماساژش بدین.

چگونه قلم مو خشک شده را تمیز کنیم | رنگانا

سپس توی محلول و بزنید و مراحل بالا رو تکرار کنید، اونقدری که رنگ ها کم کم شل بشن و از قلمو جدا بشن. البته این اتفاق وقتی میفته که قلمو قابل احیا باشه. ممکنه نتونیم قلمو رو نجات بدیم.

حالا که قلموهاتون رو نجات دادین، اگه دوست دارین میتونید راجع به نقاشی شب پر ستاره ونگوگ هم کمی بخونید.

2 فکر در مورد “آموزش شستن قلمو رنگ اکرلیک

  1. نیلو گفت:

    خیلی خیلی خوب و جامع نوشته بودین. به قول شما باید بگم من یک قلمو دارم که نیاز به احیا داره و باید در اولین موقعیت ببینم میشه احیاش کرد یا نه. امیدوارم بتونم درستش کنم.

    1. ادمین رنگانا گفت:

      خلی خوشحالیم که مطلبمونو پسندیدین نیلوی عزیز. امیدواریم قلموتون هم احیا بش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *