بلاگ

5 پرتره عجیب در موزه کانزیستریش وین

5 پرتره عجیب - رنگانا

موزه کانزیستریش در وین، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان، دارای دارایی‌های غنی شامل آثار هنری هفت هزار ساله – از مصر باستان تا اواخر قرن هجدهم است. در این مقاله وبلاگ رنگانا، تصمیم گرفتیم چند شاهکار از این موزه را با شما به اشتراک بگذاریم لذا 5 پرتره عجیب و غریب از مجموعه موزه کانزیستریش را با هم میبینیم و بررسی میکنیم. این آثار شما را شگفت زده می کنند.

1- مرد مودار

پتروس گونسالووس، “مرد جنگل” در سال 1537 در تنریف به دنیا آمد. زندگی او در تاریخ مشهور است زیرا او در طول زندگی خود به دلیل بیماری خاص و عجیبش به نام هیپرتریکوزیس، که همان رشد غیر طبیعی مو در بدن است، مشهور شد. گونسالووس مردی نجیب بود، اگرچه از نظر معاصرانش، مردم هرگز او را کاملاً انسان نمی دانستند.

او ازدواج کرد، صاحب فرزند شد (که از هفت فرزندش، چهار نفر به هیپرتریکوزیس مبتلا بودند) و نقاشی می‌کشید. برخی معتقدند که ازدواج بین پتروس گونسالووس و بانو کاترین الهام بخش افسانه دیو ودلبر بود.

پرتره پتروس گونسالووس، 1580، موزه کانزیستریش، اتریش - رنگانا
پرتره پتروس گونسالووس، 1580، موزه کانزیستریش، اتریش

2- مردی با سایه پر روی سر

شاهزاده گونداکار در یک آیین به نام باله سوارکاری با یک لباس خارق العاده شرکت کرد، یکی از آیین های بسیار مفصلی که در دربار وین و به مناسبت ازدواج امپراتور لئوپولد اول و نوزاد اسپانیایی مارگاریتا ترزا در سال 1667 برگزار شد.

واقعا تعجب برانگیز است که چگونه این اسب بیچاره تمام این عناصر تزئینی را تحمل کرده است چون به نظر می رسد بسیار سنگین هستند!

یان توماس، شاهزاده در لباسی خارق العاده، 1667، موزه کانزیستریش، اتریش - رنگانا
یان توماس، شاهزاده در لباسی خارق العاده، 1667، موزه کانزیستریش، اتریش

3- غول و کوتوله

افسانه ها حاکی از آن است که مردان در این پرتره غول دربار آرشیدوک فردیناند، بارتلما بون، و کوتوله درباری، تومل هستند. دربار هابسبورگ به خاطر عشق به عجایب و علاقه به اکتشافات چیزهای عجیب و غریب معروف بود وظیفه این دو نفر اغلب شیرین کاری در جشن ها و مجالس دربار بود. اما اگر دقت کنید انگار که کوتوله شبیه یک بچه است، نمی دانیم چرا!

پرتره بارتلما بون غول پیکر با کوتوله تومل، قرن شانزدهم، موزه کانزیستریش، اتریش - رنگانا
پرتره بارتلما بون غول پیکر با کوتوله تومل، قرن شانزدهم، موزه کانزیستریش، اتریش

4- دوک با بینی بلند

دوک جان شجاع، فرمانروای سرزمینی بود که در آن زمان به عنوان قدرتمندترین سرزمین اروپای غربی در نظر گرفته می شد. او در سال 1419 بر روی پل مونترو در جریان مشاجره با دوفین فرانسوی (شارل هفتم فرانسه)، توسط تانگوی دو شاستل و ژان لووه، مشاوران نزدیک دوفین به قتل رسید.

کمی شبیه بازی تاج و تخت به نظر می رسد، اینطور نیست؟ با این حال، ما این پرتره را به دلیل بینی بلند و خیلی معروف دوک در اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

پرتره دوک جان بی باک بورگوندی، موزه کانزیستریش، اتریش. - رنگانا
پرتره دوک جان بی باک بورگوندی، موزه کانزیستریش، اتریش.

5- امپراطور خواب آلود

فردریک سوم که صلح جو نام داشت، از سال 1452 تا زمان مرگش امپراتور روم و اولین امپراتور خاندان هابسبورگ بود. فردریک در طول سلطنت خود بر اتحاد مجدد “سرزمین های موروثی” هابسبورگ اتریش متمرکز شد و علاقه کمتری به امور امپراتوری داشت.

با این وجود، با استحقاق سلسله‌ای خود به مجارستان و همچنین به واسطه میراث بورگوندی، او پایه‌های امپراتوری هابسبورگ بعدی را بنا نهاد. او که در طول زندگی خود به عنوان “فرد خواب آلود امپراتوری روم” مورد تمسخر قرار گرفت، امروزه به طور فزاینده ای به عنوان یک حاکم کارآمد شناخته می شود.

پرتره امپراتور فردریک سوم، موزه کانزیستریش، اتریش - رنگانا
پرتره امپراتور فردریک سوم، موزه کانزیستریش، اتریش

اگر این نوشته را دوست داشتین میتونین درباره رابطه ونگوگ و طبیعت هم بخونین

سایت موزه کانزیستریش وین

منبع: dailyartmagazine.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *