سبک زندگی

شب پر ستاره ونگوگ – رازهای ناگفته

شب پر ستاره ونگوگ

شب پر ستاره ونگوگ: یک شاهکار

شب پر ستاره یک نقاشی رنگ روغن است که توسط نقاش و طراح معروف هلندی، ونسان ون گوگ، در سال ۱۸۸۹ خلق شده‌است. همچنین ابعاد این نقاشی 73 در 92 سانتی متر است. شاید بتوان گفت این نقاشی، معروف ترین نقاشی دنیاست. سبک این نقاشی پست امپرسیونیسم است.

شما میتوانید در فروشگاه رنگانا تابلو رنگ آمیزی شب پرستاره ونگوگ و چندین طرح دیگر را مشاهده و در صورت پسندیدن خرید بفرمایید، همچنین در صفحه رنگ آمیزی کودکان نیز میتوانید تابلوهای رنگ آمیزی کودکانه را مشاهده کنید.

ون گوگ این اثر را در بیمارستانی روانی در سن-رمی-دو-پروانس در جنوب فرانسه که در آن بستری بود و یک سال قبل از خودکشی اش کشید.
این اثر در واقع چیزی است که ونگوگ از سن‌رمی‌دوپروانس، از طریق پنجره‌ی بیمارستان روانی این شهر میدیده است. این تابلو هم‌اکنون در موزه هنر مدرن در نیویورک نگهداری می‌شود.

شب پرستاره در موزه هنر مدرن نیویورک | رنگانا
شب پرستاره در موزه هنر مدرن نیویورک

زندگی هنری ونگوگ

ونگوگ تنها 37 سال زندگی کرد و از این مدت 37 سال تنها 10 سال آن را نقاشی کرد یعنی تازه در 27 سالگی فهمید که روح او تنها نقاشی ارضا مینماید.

اما او در همین زمان بیش از 900 نقاشی رنگ روغن و 1500 نقاشی آبرنگ از خود برجای گذاشته است، اما به نقاشی هایی همچون شب پر ستاره که مینگریم با خود میگوییم او کم عمر کرد یا دنیا کم از هنر وی بهره برد؟

شاید جالب باشد بدانید ونگوگ در طول عمرش تنها توانست یکی از نقاشی هایش را بفروشد.

بررسی دقیق تابلو شب پر ستاره ونگوگ

اما اگر عناصر مورد استفاده در تابلوی شب پر ستاره را بررسی کنیم میبینیم که همه ی عناصر مورد استفاده در تابلوی شب پر ستاره ابزارهایی برای بیان و انتقال احساسات هستند.

شب پر ستاره ونگوگ | رنگانا
شب پرستاره ونگوگ

نظر برخی بر این است که پر ستاره نقاشی کردن شب توسط ونگوگ تلاشی بوده برای غلبه‌کردن بر بیماری‌ای که در سیاهی آن گرفتار آمده است. بیماری ای که در آخرین سال های عمرش با آن دست و پنجه نرم میکرده است و در انتها با خودکشی اش پایان یافته است.

راز ناگفته از شب پرستاره – سیاره زهره در نقاشی

ونگوگ به گونه ای شب پرستاره را کشیده است که محال است به آن نگاه کنید و ستاره ها را در حال چرخش نبینید، این را شاید نباید هنر ونگوگ، بلکه ی معجزه ی ونگوگ بدانیم. جالب است بدانید که به گفته محققین ستاره ی روشن تر در سمت راست درخت، سیاره زهره است که ونگوگ آن را نقاشی کرده است.

در تصویر زیر سیاره زهره (ونوس) را با دایره قرمز مشخص کرده ایم:

سیاره زهره در شب پر ستاره ونگوگ - رنگانا
سیاره زهره در شب پر ستاره ونگوگ

روشن ترین قسمت این نقاشی، گوشه ی بالا راست و تاریک ترین قسمت نقاشی گوشه ی پایین چپ نقاشی است و ونگوگ این تضاد بین روشنایی و تاریکی را به زیبایی به تصویر کشیده است. از طرفی دیگر او تضادی بین هرج و مرج و ناآرامی بین ستاره ها در آسمان و آرامشی در شهر زیر همان آسمان را به تصویر کشیده که بسیار چشم نواز است.

یک راز خفن درباره شب پرستاره

دانشمندان در سال 2004 با تلسکوپ هابل کتوجه گردابه هایی از گرد و غبار دور ستاره ها شدند که آنها را به یاد نقاشی شب پر ستاره ونگوگ انداخت. پس از بررسی دقیق تر فهمیدند که این مفهوم ریاضی بسیار پیچیده در بسیاری از نقاشی های ونگوگ پنهان است. نام این مفهوم پیچیده جریان آشفته است.

در واقع ونگوگ در سال 1889 چیزی را نقاشی کرده که دانشمندان 115 سال بعد آن را کشف کردند. این راز جذاب برای اولین بار در رسانه های فارسی زبان توسط مجموعه رنگانا منتشر شه است.

شهر داخل نقاشی شب پر ستاره

شهری که در پایین نقاشی شب پرستاره ونگوگ وجود دارد، شهر سن رمی دو پروانس فرانسه است. شاید جالب باشد بدانید که یک کارت پستال قدیمی از این شهر وجود دارد که تصویر آن کارت پستال شباهت زیادی به نقاشی ونگوگ دارد. ما اولین رسانه فارسی زبان هستیم که این تصویر را منتشر میکنیم. تصویر این کارت پستال را در زیر میتوانید ببینید:

شهر سن رو دو پروانس فرانسه در تابلو شب پرستاره ونگوگ - رنگانا
یک کارت پستال قدیمی از شهر سن رمی دو پروانس

ما سعی کردیم در این نوشته حسابی اطلاعات جالبی درباره نقاشی شب پرستاره ونگوگ بهتون بدیم که قبلا جای دیگه نشنیده باشین و سعی میکنیم به مرور این اطلاعات رو به روز کنیم. راستی نظرتون رو برامون کامنت کنید. خوشحال میشیم.

اگر به این بلاگ علاقه داشتین، احتمالا بلاگ کافه تراس در شب رو هم دوست دارین. راستی حتما نظرتون رو هم برامون کامنت کنین.

1 فکر در مورد “شب پر ستاره ونگوگ – رازهای ناگفته

  1. رضا گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *