بلاگ

رقص ماه کامل در آسمان نقاشی ها

ماه کامل در نقاشی - رنگانا

مهتاب اثر ادرواد مونک

همه ما بارها و بار ماه کامل را دیده ایم و از نگاه به آن لذت برده ایم. حال بیایید نگاهی به هنرمندان فوق‌العاده‌ای بیندازیم که همراه آسمانی ما را در موقعیت‌های مختلف در اعصار مختلف به نمایش گذاشته‌اند. نقاشی زیر توسط ادوارد مونک کشیده شده است. خط ساحلی مواج نقطه مقابل خطوط عمودی سخت درختان و نور منعکس شده ماه است. اینجا هیچ آدمی نیست – این نقاشی خیلی درباره حال و هوا و احساسات است و حس عجیبی را به آدمی منتقل میکند.

مهتاب اثر ادوارد مونک - ماه کامل در نقاشی - رنگانا
ادوارد مونک، مهتاب، 1895، موزه ملی هنر، معماری و طراحی، اسلو، نروژ.

ماهیگیران در دریا اثر ویلیام ترنر

اما ویلیام ترنر در مقایسه با نقاشی قبلی که آرامش زیادی داشت، رویکرد بسیار متفاوتی دارد. در این نقاشی دریای طوفانی که با نور مهتاب روشن شده و انسان های کوچکی که در دل تاریکی دریا فانوس هایشان نور ناچیزی دارند را میبینیم. این اولین نقاشی رنگ روغنی بود که ترنر در آکادمی سلطنتی به نمایش گذاشت.

ماهیگیران در دریا اثر ویلیام ترنر - ماه کامل در نقاشی - رنگانا
ویلیام ترنر، ماهیگیران در دریا، 1796، تیت، لندن، بریتانیا.

کولی خفته اثر هانری روسو

در این نقاشی از آن همه طوفان در دریای مواج فاصله میگیریم و به صحنه‌ای آرام‌تر و در عین حال اسرارآمیز بازمیگردیم. در این نقاشی زنی را میبینیم که زیر نور ماه در آرامش خوابیده است و یک شیر نیز پشت سر او قرار دارد و گویا شیر قصد ندارد به او آسیبی برساند. هانری روسو که خالق این نقاشی است بیشتر یک نقاش خودآموخته بود، اما خطوط ساده و تصاویر خارق‌العاده‌اش بسیار محبوب بود.

کولی خفته اثر هانری روسو - ماه کامل در نقاشی - رنگانا
هانری روسو، کولی خفته، 1897، موزه هنر مدرن، نیویورک، ،آمریکا.

ونسان ون گوگ

نوبتی هم باشد نوبت نقاشی مهتابی از ونگوگ است. معروف‌ترین اثر مهتابی او شاید شب پرستاره باشد. اما در این نقاشی در واقع یک هلال ماه نقاشی شده است و اثری از ماه کامل نمیبینیم، ولی در نقاشی زیر یک ماه کامل می بینیم که بر فراز یک مزرعه گندم طلوع می‌کند. دانشمندان توانسته‌اند با توجه به زمان کشیده شدن نقاشی و سایر اسناد، زمان دقیق طلوع این ماه خاص را بر روی آن مزرعه مشخص کنند: ساعت 9:08 شب در 13 ژوئیه 1889!

منظره ای با دانه های گندم و ماه در حال طلوع اثر ونگوگ - ماه کامل در نقاشی - رنگانا
ون گوگ، منظره ای با دانه های گندم و ماه در حال طلوع، 1889، موزه کرولر مولر، هلند

آندو هیروشیگه

وینسنت ون گوگ و بسیاری دیگر از هنرمندان غربی، از آثار هنرمند ژاپنی آندو هیروشیگه که آخرین استاد بزرگ سبک یوکیو به حساب می‌آمد، مطالعه کردند و از آن اهام گرفتند. بنابراین اجازه دهید با تصویر یکی از نقاشی های او این لیست رقص ماه کامل در نقاشی ها را پایان دهیم، این نقاشی شامل آبشاری است که در مقابل یک ماه باشکوه قرار دارد.

ماه بر فراز یک آبشار اثر  آندو هیروشیگه - ماه کامل در نقاشی - رنگانا
آندو هیروشیگه، ماه بر فراز یک آبشار، ج. 1797-1858. ویکی‌مدیا کامانز

راستی حالا که تا انتهای متن رو خوندین، شاید دوست داشته باشین بلاگ خیابان پر رمز و راز نقاشی جیغ رو هم بخونین.

این نوشته از سایت www.dailyartmagazine.com ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *