بلاگ

پنجره‌های رنگی دلفریب و چشم نواز دنیا

پنجره‌های رنگی | رنگانا

پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی قدمت 1000 ساله دارند.

عمل تزئین با قطعات شیشه برای تزئین اتاق از امپراطوری روم باستان سرچشمه میگیرد و سپس این پنجره های شیشه ای به سرعت در تزئینات کلیساها و سایر ساختمان های کاتولیک مورد استفاده قرار گرفتند (مخصوصا در قرون وسطی). سپس در طی قرن ها افراد مذهبی و غیرمذهبی زیادی به این تزئینات نظرشان جلب شد و امروزه در بسیاری از ساختمان ها و مساحد نیز از این چنحره ها یافت میشود.
در این متن چندین پنجره شیشه رنگی تاریخی را با هم بررسی میکنیم.

قدیمی ترین پنجره شیشه‌ای رنگی: کلیسای جامع آگسبورگ

این کلیسا در آلمان واقع است. برخی معنقدند از این پنجره های شیشه ای در مراسم تقدیس کلیسای جامع در سال 1065 استفاده شدهو. برخی دیگر از مورخان معتقدند که این پنجره ها در نیمه اول قرن دوازهم ساخته شدند. در هر صورت حدود 1000 سال قدمت دارند. پنجره های این کلیسا پرتره هایی از حضرت موسی، دانیال، داوود، یونس و هوشع هستند که انگار از قصر جنوبی کلیسا به پایین خیره شده اند. در طول جنگ جهانی دوم آسیب های جدی به کلیسا وارد شد ولی این پنجره ها سالم ماندند.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | کلیسای جامع آگسبورگ
پیامبران، اواخر قرن یازدهم / اوایل قرن دوازدهم، کلیسای جامع آگسبورگ، آلمان. شیشه ویترای اسکاتلندی.

بزرگ ترین پنجره شیشه رنگی: قبرستان رستاخیز

به گواهی گینس، بزرگترین پنجره شیشه رنگی دنیا در این قبرستان است که شامل 2448 پنل رنگی مجزا در بیش از 2000 متر مربعه. این پنجره ها مناطق وسیعی از دیواره های مقبره را میپوشانند و به این ترتیب از اواسط قرن بیستم به یک شاهکار معماری تبدیل شد. در این پنجره ها علاوه بر داستان های پیامبران، داستان های جذابی مانند دایناسورها، انفجار اتمی، سیاره زحل و موارد جذاب دیگری نیز وجود دارد.
داستان جالبی درباره این گورستان وجود دارد که میگه یک روز دختری به نام مری با پسری در یک سالن مجاور قبرستان در حال رقص بوده است و بحثی بین آن دو بالا میگیرد و مری با دلخوری از آنجا خارج میشود و به خیایبان میرود. مری با یک ماشین تصادف میکند و آن ماشین فرار میکند. مری نمیتواند از آن تصادف جان سالم به در ببرد. پدر و مادر مری وقتی او را پیدا کردند، به او لباس و کفش مخصوص رقص پوشاندند و در گورستان رستاخیز دفنش کردند.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | قبرستان رستاخیز
دایناسورها، 1969، قبرستان رستاخیز، آمریکا. ترورداوز.

نمادین ترین پنجره های رنگی: پنجره های گوتیک فرانسوی از پاریس

نمادین ترین پنجره های شیشه ای رنگی در جهان نمونه های گوتیک در فرانسه هستند. مجموعه مذهبی سنت شاپل، کلیسای نوتردام و کلیسای جامع شارتر را همه می شناسند. پنجره های این سه کلیسا را به ترتیب بررسی میکنیم.
مجموعه مذهبی و چشم نواز سنت شاپل را که از قرن 13 در قلب پاریس با دیوارهایی 15 متری از شیشه های رنگارنگ ساخته شده است را همه میشناسند. این پنجره ها 110 داستان مذهبی تاریخی سیاسی را به تصویر کشیده اند.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | سنت شاپل
سنت شاپل، قرن سیزدهم، پاریس، فرانسه

در چند قدمی این مجموعه مذهبی، کلیسای جامع نوتردام پاریس قرار داردکه به خاطر سه پنجره گل رزش مشهور است که پنجره رز جنوبی از همه معروف تر است. این پنجره در نیمه دوم قرن سیزدهم طراحی و نصب شده، 13 متر است و 84 پنجره داخلی دارد. در سال 2019 یک آتش سوزی خسارات زیادی به این کلیسا وارد کرد ولی خوشبختانه به گل های رز آسیبی وارد نشد.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | کلیسای نوتردام
پنجره رز جنوبی، 1260، کلیسای نوتردام، پاریس، فرانسه. عکس از Albertus teolog

یکی دیگر از شگفتی های فرانسوی، کلیسای جامع شارتر است که از نظر مردم 167 شیشه رنگی این کلیسا، زیباترین پنجره های جهان هستند. احتمالاً قدیمی ترین پنجره در کلیسای جامع شارتر، پنجره آبی ویرجین یا نوتردام د لا بل وریر است که در آن حضرت مریم بر تخت نشسته است و حضرت عیسی نوزاد بر روی دامان اوست.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | کلیسای جامع شارتر
پنجره آبی ویرجین، قرن دوازدهم، کلیسای جامع شارتر، شارتر، فرانسه.

رنگارنگ ترین پنجره رنگی: ساگرادا فامیلیا در بارسلونا

ساگرادا فامیلیا یک کلیسای جامع است که توط معمار معروف آنتونی گائودی طراحی و ساخته شده است. این هنرمند میخواست سبک گوتیک را تقلید کند ولی چیزی بهتر از آن خلق کند و فضای یک معبر را ایجاد کند. او شفاف ترین پنجره ها را در بالای کلیسا قرار داد و او با این کار توانست حداکثر کنتراست ممکن را داخل این کلیسا به وجود بیاورد.
در 21 دسامبر، هنگام غروب خورشید، پرتوهای نور تقریبا عمود بر پنجره ها وارد شبستان میشوند و باعث میشوند فضای داخل این شبستان کاملا قرمز شود که در نوع خود بسیار بینظیر است.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | ساگرادا فامیلیا
طراحی شده توسط آنتونی گائودی و ساخته شده توسط شیشه‌کار خوان ویلا-گراو، ساگرادا فامیلیا، بارسلونا، اسپانیا.

هندسی ترین شیشه رنگی: پنجره های فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت طراح و معمار مشهور آمریکایی، در طراحی یک خانه از شیشه های رنگی بسیار شفاف با الگوهای هندسی انتزاعی استفاده کرد که نتیجه آن بسیار منحصر به فرد بود.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | پنجره هندسی
فرانک لوید رایت، پنجره هندسی، 1898، سالن پذیرایی در خانه و استودیو فرانک لوید رایت، اسکاتسدیل، آریزونا، آمریکا.

طولانی ترین پنجره رنگی از لحاظ طول زمان ساخت: مسجد نصیر الملک

این مسجد در که شیراز واقع است در سال 1876 ساخت آن آغاز شد و در سال 1888 ساختش به پایان رسید. معماران این مسجد، چیزی را خلق کردند که شدیدا زیبا و عجیب است. شیشه های رنگارنگ و پیچیده که عناصر و طرح های سنتی را به تصویر میکشند در این مسجد استفاده شده که بسیار چشم نواز هستند. در سپیده دم، نور صبحگاهی از لابه لای شیشه ها میتابد کل فضا را به صورت نرگین کمانی روشن میکند و رنگ صورتی نیز به سقف منعکس میشود. به همین دلیل به این مسجد، مسجد صورتی نیز میگویند. مسجد صورتی، هر عاشق صورتی را کاملا متحیر میکند، به گونه ای زبانش بند می آید.

پنجره‌های رنگی | رنگانا | مسجد نصیرالملک
محمد حسن معمار و محمدرضا کاشی پز شیرازی، مسجد نصیرالملک، 1876-1888، شیراز، ایران.

اگر این مطلب رو داشتین شاید داستان نابینایی کلود مونه رو هم دوست داشته باشین.

منبع

2 فکر در مورد “پنجره‌های رنگی دلفریب و چشم نواز دنیا

  1. فرخنده گفت:

    فقط موزه لوور را پسندیدم هر چند خالی بنظر میرسه

    1. ادمین رنگانا گفت:

      خیلی ممنون بابت نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *