بلاگ

رازهای نهفته تابلو نقاشی جیغ اثر ادوارد مونک

رازهای نهفته تابلو نقاشی جیغ اثر ادوارد مونک

تحلیل نقاشی جیغ:

نقاشی جیغ یکی از آثار بی نظیر ادوارد مونک است. نقاشی جیغ مونک نمادی از دنیای هنر مدرن است؛ اساساً  نقاشی جیغ مانند زندگینامه ای است که ساختاری اکسپرسیونیستی بر اساس تجربه غیر خیالی مونک از فریاد زدن می باشد؛ فریادی که  نتیجه ترک شدن ادوارد مونک توسط دو همراه خود میباشد که در پس زمینه تابلو نقاشی به خوبی به تصویر کشیده شده است. این حالت یعنی فریاد و اعتراض  هنگامی برای یک انسان رخ میدهد که او در یک شرایط غیر طبیعی و به دور از انتظار قرار بگیرد. در واقع این نقاشی جیغ از ادوارد مونک بیانگر این است که افراط و تفریط در زندگی انسانها سبب از هم گسیختگی انسان چه از نظر روحی و روانی و چه از نظر تعادل رفتاری او میشود.

نقاشی جیغ

اثر معروف و برجسته ادوارد بنام جیغ

اگر به محصولات هنری حوزه رنگ آمیزی هچمون تابلو رنگ آمیزی بزرگسالان و تابلو رنگ آمیزی کودکان علاقه مند هستید، میتوانید از طریق لینک های همین پاراگراف به فروشگاه رنگانا سر بزنید و اطلاعات بیشتری راجع به این محصول به دست آورید.

طبق اشاره هایی که قبلا راجع به این اثر شده است، منحنی های جریان نوین هنری نشانگر یک تلفیق ذهنی است که به طبیعت تحمیل می شود، به موجب آن تعداد جزئیات در یک کل پیشنهاد ارگانیک با رنگ و بوی زنانه متحد می شود. اما انسان بخشی از طبیعت است و جذب در چنین کلیتی فرد را منحل می کند. از این زمان مونک در بسیاری از تصاویر عناصر هنری نو را شامل می شد، اما معمولاً فقط به روشی محدود یا اصلاح شده. در اینجا ، در به تصویر کشیدن تجربه بیمارگونه خود ، او رها کرده و اجازه داده است که چهره پیش زمینه توسط جریان ذهنی شده طبیعت تحریف شود.

این فریاد را می توان به عنوان بیان کننده دل نگرانی ها، درد و رنج برای از بین رفتن شخصیت انسان توسط این نیروی متحد کننده تفسیر کرد. به طرز قابل توجهی، اگرچه این خود مونک بود که موقعیتی  را که تجربه کرده بود به تصویر کشید، اما شخصیت اصلی هیچ شباهتی به او و شخص دیگری ندارد. موجودی که در پیش زمینه این تابلو نقاشی قرار دارد، شخصی سازی شده و به بی جنسی خرد شده یا در صورت وجود ، با اثری از زنانگی جهان مهر شده است که نزدیک به شبیه سازی آن شده است.

چندین واقعیت نشان می دهد که نقاشی جیغ، اثر ادوارد مونک از خطر هنر این نوع برای یک انسان دارای روان رنجور مانند خودش آگاه بوده است. او به زودی ادامه خلق این سبک را کنار گذاشت و به ندرت  چهره ای پیش زمینه را تحت این نوع تحریف بنیادی و سیستماتیک قرار داد. در بالای نسخه دیگری از این موضوع (که این نسخه در گالری ملی در نروژ قرار دارد) وی نوشت:

“فقط یک دیوانه می تواند نقاشی کند.” به طور یقین وی سرشار از جنون وحشتناک بود به این دلیل که توانسته بود خواهرش لورا را آزار بدهد. در داخل تصویر، او دفاعی در طبیعت ایجاد کرده است ، که به صورت چشم انداز غوطه وری از جاده و حصار آن، که یک جهان منطقی از سه بعد را حفظ می کند و نوسان و تورم منحنی های هنر نو و مدرن را در خلیج خود نگه می دارد. در این دنیای عقلانی ، دو مرد دور از دسترس و بی سر و صدا مردانه باقی مانده اند. در پیش زمینه نقاشی جیغ، طبیعت یکپارچه به عبور از حصار نزدیک شده است، به اندازه کافی نزدیک است تا شکل و شخصیت قهرمان داستان را تحریف کند.

محتوای آثار ادوارد مونک:

این نقاش برجسته نروژی بیشتر کارهای هنری و آثارش در سبک اکسپرسیونیسم به معنای هیجان نمایی فعالیت و خلق آثار میکرد. دوران طفولیت و کودکی ادوارد مونک همراه با بسیاری از فشارهای روحی و روانی و بیماری های گوناگون و سنگین بود که سبب شد بر روحیات و اخلاقیات وی تأثیر زیادی گذاشته شود، از این روی بسیاری از موضوعات تابلو های نقاشی ادوارد مونک بر محور سختی،درد، فشار، تنهایی و بیماری و یا با موضوعی است که شامل  یک زن و مرد هستند؛ میباشد.

همچنین می توان اضافه کرد که محتوای آثار ادوارد مونک بر سختی و رنج او، مرگ و پایان هستی و همچنین عشق های نا به هنجار از این آثار دریافت می شود.  علاوه بر آن مونک هنرمندی درون گرا و به شدت «شخصی» بود که در دوره‌های مختلف از زندگی که داشت است؛  به خوبی احوالات وی متجلی شده‌اند.  همچنین خودنگاره‌ و آثاری که او درباره خودش خلق می کرد  غالباً  در حال و هوایی «ملتهب و مشوش» بود؛ که به طور واضحی در آثارش نمایانگر بود.

فضای کلی حاکم بر این شاهکار نقاشی ادوارد مونک و آثار به جا مانده از مونک کاملا و عینا متناسب با موضوع اصلی در نقاشی ها است. حتی رنگ آمیزی، رنگ ها و رسم خطوط همخوانی شدیدا نزدیکی به آثار دارد.

نظریه ها و تحلیل سایر افراد درباره نقاشی جیغ:

همچنین برخی از کار‌شناسان در سراسر جهان نقاشی جیغ ادوارد مونک را رابط بین آثار او و دیگر هنرمندان میدانند چرا که معتقدند که آثار پر مفهوم ادوارد مونک مانند اثرهای سایر نقاشان مانند گوگن تاثیر قابل توجه و چشم گیری در جنبش هیجان نمایی داشته است ‌. نقاشی‌ ها و آثار این هنرمند برجسته نروژی هرچند که به طور آشکارا به نمایش واقعیت می‌پردازند اما از رنگ‌های اغراق‌آمیز برای به نمایش گذاشتن این نقاشی پر مفهوم  بهره می‌گیرند.

مونک از بسیاری دیگر از سبک های هنرمندان و نقاشان دیگر ایده گرفت و سبک چرخشی و رنگ‌های تند و زننده و چشمگیر را از وان‌گوک وام گرفت تا به آثارش شور، هیجان و جذابیت فراوانی  ببخشد. حرکت‌های گردابی قلم‌ موی او در تابلو نقاشی جیغش  پژواک‌های بصری در اطراف شخصیت‌های خلق شده در تابلو‌هایش ایجاد می‌کند.

دیگر نقاشی های ادوارد مونک:

از معروف ترین و برجسته ترین  نقاشی‌های او چهار تابلوی وی از مجموعه ی فریاد است که به طور رایج  با نام جیغ نیز شناخته می‌شوند. این چهار اثر نقاشی معروف جیغ در اواخر سال هزار و هشتصد و نود میلادی خلق شدند. که این آثار به عنوان الگویی برای شناختن سبک اکسپرسیونیسم یعنی همان هیجان نمایی شناخته می شود. این نقاشی ها به صورت رنگی و رشته هایی از طرح و نقشه های زغالی و قلمی رسم شده اند.

نقاشی های مدونا، کودک بیمار، بوسه، بلوغ، بستر مرگ، خودنگاره وی با بطری شراب و سیگار، صبح روز بعد و خاکستر ها از جمله تابلو نقاشی های کشیده شده توسط این هنرمند نروژی می باشد. با نگاهی گذرا و کلی به آثار این هنرمند نامی در می یابیم که همه ی آنها در یک سبک خاص و مخصوص مونک رسم و کشیده شده اند.

قیمت نقاشی جیغ:

این اثر هنری معروف و پرطرفدار بارها هدف سرقت های پررنگی قرار گرفته است. برای این اثر هنری خارق العاده ارزش و قیمت گذاری های فراوانی شده است؛ این تابلو نقاشی قیمت های متنوعی همچون هشتاد و یا  صدوپنجاه میلیون دلار  را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش هایی این تابلو هنری در یک حراجی عظیم در شهر نیویورک عرضه شد؛  ادوارد مونک چهار نسخه از این اثر زیبا را با تکنیک و روش های متفاوتی پدید آورد که یک مجموعه دار نروژی نسخه پاستل آن را به این حراجی آورد؛ سرانجام نقاشی جیغ با قیمت صد و نوزده میلیون و نهصد و بیست و دو هزار و پانصد دلار به فروش رفت. جیغ توانست با این قیمت،  بالاتر از اثر “برگ های سبز” پابلو پیکاسو در نخستین رده آثار هنری به فروش رفته در جهان دست یابد.

ادوارد مونک؛ هنرمندی با سبک اکسپرسیونیسم (هیجان نمایی)

ادوارد مونک؛ هنرمندی با سبک اکسپرسیونیسم (هیجان نمایی)

میدونستید که گل‌های آفتابگردان ونگوگ پژمرده میشوند ؟ این بلاگ جذاب رو از دست ندین.

1 فکر در مورد “رازهای نهفته تابلو نقاشی جیغ اثر ادوارد مونک

  1. تینا ولی گفت:

    ادوارد مونک فوق‌العادس
    منم نقاشی میکشم و عاشق تابلو های او هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *