بلاگ

تابلو شام آخر داوینچی | راز موسیقی پنهان در نقاشی

تابلو شام آخر داوینچی | رنگانا

تابلو شام آخر لئوناردو داوینچی


شام آخر یکی از معروف ترین نقاشی های لئوناردو داوینجی و البته تاریخ است که شاید بهتر باشد آن را دیوار نگاره بنامیم.
ابعاد این نقاشی 700 سانتی متر در 880 سانتی متر است و بر اساس کتاب یوحنا، باب ۱۳ آیه ۲۱ این نقاشی ترسیم شده است و شبی را توصیف میکند که مسیح و حواریونش به صرف شام میپردازند و مسیح به آنها میگوید که یکی از شما فردا به من خیانت خواهد کرد. در زیر تصویر این نقاشی را با هم میبینیم.

تابلو شام آخر اثر لئوناردو داوینچی | رنگانا


البته داوینچی در این نقاشی نشان داده آن فرد خیانت کار یهوداست. اگر به تصویر زیر دقت کنید میبینید که در دست یهودا، یک کیسه سکه قرار دارد که در واقع پولی است که در ازای خیانت به دست آورده است.

تابلو شام آخر داوینچی | یهودا | رنگانا

همچنین اگر دقت کنید، زیر دست او یک نمکدان است که که روی میز افتاده و نمک هایش ریخته است و دست دیگرش را به سمت برداشتن نان دراز کره است، که خب معنا و مفهوم آن مشخص است و به خیانتکار بودن یهودا اشاره میکند.

کشیدن این نقاشی 3 سال طول کشید و افراد حضار در این نقاشی از چپ به راست عبارتند از:
ناتانائیل، یعقوب پسر حلفا، اندریاس، یهودا اسخریوطی، پطرس، مریم مجدلیه، عیسی، توما، یعقوب پسر زبدی، فیلیپ، متی، تادئوس و شمعون قانوی.

همانطور که میدانید نفری که وسط نقاشی است مسیح است و فردی که در تصویر در سمت چپ مسیح نشسته است مریم مجدلیه است و در واقع یکی از حواریون زن بوده است.

تابلو شام آخر داوینچی | موسیقی پنهان

در این نقاشی رازهای زیادی نهفته است ولی رازی که میخواهیم درباره آن صحبت کنیم نوت موسیقی ای است که لئوناردو داوینچی در این نقاشی پنهان کرده است. یک کارشناس و موزیسین ایتالیایی بر این باور است که داوینچی با استفاده از نان های روی میز و جای دست افراد در تصویر یک نوت موسیقی را در این نقاشی پنهان کرده است. با توجه به این که داوینچی موسیقدان نیز بوده است نمیتوان از این مورد به سادگی گذشت.
در تصویر زیر با هم دقیق تر این موضع را بررسی میکنیم.

تابلو شام آخر داوینچی | نوت های موسیقی پنهان | رنگانا


و اگر این موسیقی نواخته شود، چنین نوایی دارد:

اگر دوست دارین درباره ارتباط خاص نقاشی کافه تراس در شب ونگوگ با نقاشی شام آخر بیشتر بدونید. بلاگ لینک شده رو از دست ندین.

منبع

3 فکر در مورد “تابلو شام آخر داوینچی | راز موسیقی پنهان در نقاشی

  1. غزل گفت:

    واقعا شگفت انگیز وای این داوینچی چ کارا کرده من ک عاشق اثراشم مخصوصا بانوی قاقام ک عالیه من تو نقاشی استعداد دارم ومیخام مثل داوینچی و هنوس فرمیر نقاشی کنم❤❤

  2. نسرین گفت:

    اساس عالم بر پایه ی موسیقی شکل گرفته…فرکانسی که از گردش سیارت به دور خورشید تولید می شه نیز ارتعاشی برابر هفت نت موسیقی داره.

    1. ادمین رنگانا گفت:

      درود بر شما، چه صحبت جالبی کردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *